مجموع نظرات: ۰
جمعه ۲۵ تیر ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۱
۱ نفر

تلسکوپ فضایی هابل پس از یک ماه کار نکردن پس از یک تعمیرات پیچیده از راه دور بوسیله ناسا به زودی کار خود را از سر خواهد گرفت.

Hubble

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از آسوشیتدپرس این رصدخانه مداری در ۱۳ ژوئن (۲۳ خرداد) از کار افتاد و تمام رصدهای نجومی آن متوقف شد.

ناسا در ابتدا گمان می‌کرد یک کامپیوتر قدیمی دهه  ۱۹۸۰ در این تلسکوپ علت این مشکل باشد. اما پس از آنکه پشتیبان «کامپیوتر بار مفید» (payload computer) هم نتوانست مشکل را حل کند، کنترل‌کننده‌های پرواز در «مرکز پروازهای فضایی گادرد» در مریلند آمریکا بر واحدهای فرگیرتر و بزرگتر فرماندهی و داده‌های تلسکوپ متمرکز شدند که در سال ۲۰۰۹  با راهپیمایی فضایی فضانوردان نصب شده بود.

مهندسان با موفقیت روز پنجشنبه به تجهیزات پشتیبان سوئیچ کردند و «کامپیوتر بار مفید» به کار افتاد. ناسا روز جمعه اعلام کرد اگر همه چیز به خوبی پیش رود، مشاهدات علمی تلسکوپ به سرعت از سر گرفته خواهد شد.

در سال ۲۰۰۸ هم پس از آنکه بخشی از سیستم‌های قدیمی‌تر تلسکوپ از کار افتاد، با انجام سوئیچ مشابهی دوباره آن را به کار انداختند.

تلسکوپ هابل که در سال ۱۹۹۰ به فضا پرتاب شد، بیش از ۱.۵ میلیون رصد از کیهان انجام داده است. ناسا در طول برنامه فضایی شاتل پنج ماموریت تعمیر این تلسکوپ را انجام داد. آخرین تعمیر تلسکوپ در سال ۲۰۰۹ انجام شد.

ناسا قصد دارد که تا پایان امسال « تلکسوپ فضایی جیمز وب» را جانشین هابل کند.

کد خبر 614799

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha